Výkonová motivácia žiakov 1. ročníka

Motivácia k učeniu významne ovplyvňuje školskú úspešnosť. Nedostatok motivácie býva dôvodom zlyhávania žiakov v škole a vedie ku neúspechu v kariére. Významnú úlohu pri hodnotení výchovno-vzdelávacích výsledkov zohráva výkonová motivácia žiakov, ktorú sme zisťovali v triedach 1. ročníka študijného odboru 6317 M obchodná akadémia.

Prieskumu výkonovej motivácie sa zúčastnilo 72 žiakov, t.j. 84 % žiakov 1. ročníka (22 žiakov z I.A, 24 žiakov z I.B a 26 žiakov z I.C). Výkonovú motiváciu žiakov sme vyhodnotili z autorského dotazníka „Dotazník výkonovej motivácie“, ktorého cieľom bolo zistiť predpokladanú výkonovú orientáciu žiakov (potrebu úspešného výkonu a potrebu vyhnutia sa neúspechu).

motivacia-graf1x

Žiaci s potrebou úspešného výkonu sú v školskom prostredí orientovaní na cieľ vzdelávania, radi súťažia s rovnocennými partnermi, vyznačujú sa pozitívnym sebahodnotením a majú tendenciu zotrvať pri riešení úloh i napriek prekážkam. Vyberajú si úlohy so strednou náročnosťou, ktoré majú pre nich najväčšiu motivačnú hodnotu. Úspech je pre nich ďalšou motiváciou a neúspech impulzom ku zmene činnosti. Z vyhodnotenia dotazníka výkonovej motivácie vyplynulo, že 18 % žiakov 1. ročníka má veľmi vysokú potrebu úspešného výkonu (2 žiaci z I.A, 8 žiakov z I.B a 3 žiaci z I.C).

Žiaci s potrebou vyhnutia sa neúspechu sú v školskom prostredí úzkostliví, majú obavy z možného neúspechu. Snažia sa vyhnúť situáciám, v ktorých sú hodnotení. Majú strach zo zlyhania, ktoré môže poukázať na ich neschopnosť. Cítia sa byť ohrození pri porovnávaní s inými žiakmi, neradi súťažia, ich sebahodnotenie je nízke a často unikajú z náročných situácií, napr. odpisovanie, záškoláctvo, krátkodobé absencie na vyučovaní v období písomných prác a ústneho skúšania. Z vyhodnotenia dotazníka výkonovej motivácie vyplynulo, že 12 % žiakov 1. ročníka má veľmi vysokú potrebu vyhnutia sa neúspechu (1 žiak z I.A, 3 žiaci z I.B a 5 žiakov z I.C).

Nedostatok motivácie k učeniu býva častým dôvodom zlyhávania žiakov v školskom prostredí a naopak, veľká motivácia k učeniu môže preklenúť nedostatky žiakov v určitých schopnostiach. Pedagogickí zamestnanci Obchodnej akadémie v Žiline majú záujem rozvíjať výkonové potreby žiakov v súlade s ich schopnosťami a vytvoriť v škole priateľské a motivujúce prostredie. Výsledky vyhodnotenia prieskumu výkonovej motivácie budú prezentované žiakom 1. ročníka na triednických hodinách prostredníctvom výchovného poradcu.