Školská úspešnosť žiakov nezávisí len od ich rozumových schopností. Za rozdielne výchovno-vzdelávacie výsledky žiakov zodpovedá aj rozdielna úroveň ich motivácie k učeniu. Nedostatok motivácie k učeniu býva častým dôvodom zlyhávania žiakov v školskom prostredí. Významnú úlohu pri hodnotení výchovno-vzdelávacích výsledkov zohráva výkonová motivácia žiakov.
Počas prvého týždňa školského roka 2013/2014 sme uskutočnili prieskum zameraný na zistenie výkonovej motivácie žiakov 1. ročníka. Prieskumu výkonovej motivácie sa zúčastnilo 101 žiakov zo 104 žiakov 1. ročníka. Výkonovú motiváciu žiakov sme vyhodnotili z autorského dotazníka „Dotazník výkonovej motivácie“, ktorého cieľom bolo zistiť predpokladanú výkonovú orientáciu žiakov (potrebu úspešného výkonu a potrebu vyhnutia sa neúspechu).
Žiaci s prevažujúcou potrebou úspešného výkonu sú v školskom prostredí orientovaní na cieľ, radi súťažia s rovnocennými partnermi, vyznačujú sa pozitívnym sebahodnotením a majú tendenciu vytrvať pri riešení úloh i napriek prekážkam. Vyberajú si úlohy so strednou náročnosťou, ktoré majú pre nich najväčšiu motivačnú hodnotu. Úspech je pre nich ďalšou motiváciou a neúspech impulzom ku zmene činnosti. Z vyhodnotenia dotazníka výkonovej motivácie vyplynulo, že 22,77 % žiakov 1. ročníka má veľmi vysokú potrebu úspešného výkonu, 69,31 % žiakov má vysokú potrebu úspešného výkonu a 7,92 % žiakov má priemernú potrebu úspešného výkonu.
Tabuľka 1: Výkonová motivácia žiakov 1. ročníka v školskom roku 2013/2014 – potreba úspešného výkonu
Potreba úspešného výkonu | Počet žiakov v triedach 1. ročníka | Spolu | % | |||
I.A | I.B | I.C | I.D | |||
veľmi vysoká potreba úspešného výkonu |
4 |
5 |
6 |
8 |
23 |
22,77 % |
vysoká potreba úspešného výkonu |
19 |
17 |
17 |
17 |
70 |
69,31 % |
priemerná potreba úspešného výkonu |
2 |
3 |
2 |
1 |
8 |
7,92 % |
nízka potreba úspešného výkonu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 % |
veľmi nízka potreba úspešného výkonu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 % |
Spolu |
25 |
25 |
25 |
26 |
101 |
100,00 % |
Žiaci s prevažujúcou potrebou vyhnutia sa neúspechu sú v školskom prostredí úzkostliví, majú obavy z možného neúspechu. Snažia sa vyhnúť situáciám, v ktorých sú hodnotení. Majú strach zo zlyhania, ktoré môže poukázať na ich neschopnosť. Cítia sa byť ohrození pri porovnávaní s inými žiakmi, neradi súťažia, ich sebahodnotenie je nízke až negatívne. Často unikajú z náročných situácií, napr. odpisovanie, záškoláctvo, krátkodobé absencie na vyučovaní v období písomných prác a ústneho skúšania. Z vyhodnotenia dotazníka výkonovej motivácie vyplynulo, že 19,80 % žiakov 1. ročníka má veľmi vysokú potrebu vyhnutia sa neúspechu, 45,55 % žiakov má vysokú potrebu vyhnutia sa neúspechu, 33,66 % žiakov má priemernú potrebu vyhnutia sa neúspechu a 0,99 % žiakov má nízku potrebu vyhnutia sa neúspechu. Prevažujúcu obavu z neúspechu vykazuje 39 žiakov 1. ročníka.
Tabuľka 2: Výkonová motivácia žiakov 1. ročníka v školskom roku 2013/2014 – potreba vyhnutia sa neúspechu
Potreba vyhnutia sa neúspechu | Počet žiakov v triedach 1. ročníka | Spolu | % | |||
I.A | I.B | I.C | I.D | |||
veľmi vysoká potreba vyhnutia sa neúspechu |
3 |
9 |
3 |
5 |
20 |
19,80 % |
vysoká potreba vyhnutia sa neúspechu |
12 |
9 |
9 |
16 |
46 |
45,55 % |
priemerná potreba vyhnutia sa neúspechu |
10 |
7 |
13 |
4 |
34 |
33,66 % |
nízka potreba vyhnutia sa neúspechu |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0,99 % |
veľmi nízka potreba vyhnutia sa neúspechu |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 % |
Spolu |
25 |
25 |
25 |
26 |
101 |
100,00 % |
Nedostatok motivácie k učeniu býva častým dôvodom zlyhávania žiakov v školskom prostredí a naopak, veľká motivácia k učeniu môže pomôcť preklenúť nedostatky žiakov v určitých schopnostiach. Úlohou pedagogických zamestnancov Obchodnej akadémie v Žiline je rozvíjať výkonové potreby žiakov v súlade s ich schopnosťami a vytvoriť v škole priateľské a motivujúce prostredie. Výsledky vyhodnotenia výkonovej motivácie jednotlivých žiakov sú k dispozícii u triednych učiteľov 1. ročníka a výchovného poradcu školy.