Učebný štýl predstavuje súhrn postupov, ktoré žiak preferuje v určitom období pri učení. Poznanie problematiky efektívneho učenia a učebných štýlov umožňuje žiakom Obchodnej akadémie v Žiline dosahovať primerané výchovno-vzdelávacie výsledky počas štúdia na strednej škole. V mesiaci november 2014 sme po tretíkrát pristúpili na hodinách občianskej náuky ku zisteniu učebných štýlov žiakov 2. ročníka. Pedagogického prieskumu sa zúčastnilo 96 žiakov.
Upravená typológia učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (vytvorená americkým psychológom Howardom Gardnerom v roku 1983) vymedzuje lingvistický (jazykový), logicko-matematický, priestorový (vizuálny), telesne-kinestetický (pohybový), muzikálny (hudobný), interpersonálny, intrapersonálny a prírodný učebný štýl. Vo svojej teórii zdôrazňuje, že každý človek má zastúpené všetky druhy inteligencie, no niektoré sú viac rozvinuté ako ostatné. Žiaci sa efektívnejšie učia, ak používajú učebné postupy, ktoré sú typické pre druh inteligencie, ktorý u nich dominuje.
Z vyhodnotenia dotazníka na zistenie učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (spracovaného podľa W. McKenzieho z roku 1999) vyplynulo, že 44,79 % žiakov 2. ročníka preferuje intrapersonálny učebný štýl, 25,00 % žiakov telesne-kinestetický učebný štýl, 9,38 % žiakov priestorový učebný štýl, 8,33 % žiakov logicko-matematický učebný štýl, 7,29 % žiakov muzikálny učebný štýl, 3,13 % žiakov lingvistický učebný štýl, 2,08 % žiakov prírodný učebný štýl. Interpersonálny učebný štýl nebol zastúpený.
Žiaci, u ktorých dominuje intrapersonálny učebný štýl (44,79 % žiakov), najradšej pracujú sami, dokážu sa naučiť učivo samostatne, samostatne riešiť úlohy, presadzujú vlastné záujmy, zaujímajú sa o duchovné a existencionálne problémy. Mávajú vyhranené názory a vysokú sebadôveru. Najlepšie sa učia samostatnou prácou, vlastným pracovným tempom, individuálnymi projektmi a spájaním informácií so zážitkami.
Žiaci, u ktorých dominuje telesne-kinestetický učebný štýl (25,00 % žiakov), obľubujú činnosť a tvorbu vlastnými rukami, neustály pohyb, manipuláciu a experimentovanie. Dosahujú výborné výsledky v telesných aktivitách, športe, manuálnych prácach a pri vyjadrovaní svojich myšlienok a pocitov pohybmi. Dobre a rýchlo si osvojujú psychomotorické zručnosti, bývajú pohybovo nadaní a zruční. Najlepšie sa učia interakciou s predmetmi, manipuláciou a spracúvaním informácií pomocou zmyslov.
Žiaci, u ktorých dominuje priestorový učebný štýl (9,38 % žiakov), majú radi projektovanie, konštruovanie, navrhovanie a kreslenie. Informácie vedia dobre zachytiť v obrazovej podobe. Vynikajú v predstavivosti, orientácii v priestore a grafickej prezentácii myšlienok. Najlepšie sa učia vizualizáciou, prácou s obrázkami, grafmi a diagramami.
Žiaci, u ktorých dominuje logicko-matematický učebný štýl (8,33 % žiakov), majú radi prácu s číslami, riešenie problémov, experimenty, hľadanie riešení, meranie, kvantifikovanie vecí a javov. Sú zvedaví, hľadajú racionálne vysvetlenia, logiku vecí a vzťahov. Dosahujú výborné výsledky v matematike, logike a pri riešení problémov. Najlepšie sa učia vnímaním štruktúry logických a matematických vzťahov, kategorizovaním a činnosťou vyžadujúcou abstraktné myslenie.
Žiaci, u ktorých dominuje muzikálny učebný štýl (7,29 % žiakov), majú prirodzený zmysel pre rytmus, obľubujú spievanie, počúvanie hudby a hru na hudobný nástroj. Dobre rozlišujú a reprodukujú rôzne melódie a rytmy. Najlepšie sa učia pri hudbe a spájaním informácií s rytmom a melódiou.
Žiaci, u ktorých dominuje lingvistický učebný štýl (3,13 % žiakov), dobre čítajú, píšu a hovoria. S ľahkosťou používajú hovorené slovo, majú bohatú slovnú zásobu a dobre si pamätajú mená, názvy a faktografické údaje. Vynikajú v úlohách a aktivitách, ktoré súvisia s umením používať reč. Najlepšie sa učia hovorením, počúvaním a čítaním písomných textov.
Žiaci, u ktorých dominuje prírodný učebný štýl (2,08 % žiakov), majú radi prírodu, zvieratá a trávenie voľného času v prírode. Zaujímajú sa o ekologické problémy a ochranu zvierat a rastlín. Najlepšie sa učia v prirodzenom prírodnom prostredí, rozpoznávaním a kategorizovaním vecí a javov.