Učebné štýly žiakov 2. ročníka

ucebne-styly-1Učebný štýl predstavuje súhrn postupov, ktoré žiak preferuje v určitom období pri učení. Poznanie problematiky efektívneho učenia a učebných štýlov umožňuje žiakom dosahovať primerané výchovno-vzdelávacie výsledky počas štúdia na strednej škole. V školskom roku 2013/2014 sme zisťovali na hodinách občianskej náuky preferujúce učebné štýly žiakov 2. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline. Typológia učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (vytvorená americkým psychológom Howardom Gardnerom, 1983) vymedzuje lingvistický, logicko-matematický, priestorový, telesne-kinestetický (pohybový), muzikálny, interpersonálny, intrapersonálny a prírodný učebný štýl. Prieskumu sa zúčastnilo 94 žiakov.

Z vyhodnotenia dotazníka na zistenie učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (spracovaného podľa W. McKenzieho z roku 1999) vyplynulo, že 40,43 % žiakov 2. ročníka preferuje intrapersonálny učebný štýl, 22,34 % žiakov telesne-kinestetický učebný štýl, 14,90 % žiakov logicko-matematický učebný štýl, 9,57 % žiakov priestorový učebný štýl, 4,25 % žiakov muzikálny učebný štýl, 3,19 % žiakov lingvistický učebný štýl, 3,19 % žiakov prírodný učebný štýl a 2,13 % žiakov interpersonálny učebný štýl.

ucebne-styly-2

ucebne-styly-3

Žiaci, u ktorých dominuje intrapersonálny učebný štýl (40,43 % žiakov), najradšej pracujú sami, dokážu sa naučiť učivo samostatne, samostatne riešiť úlohy, presadzujú vlastné záujmy, zaujímajú sa o duchovné a existencionálne problémy. Mávajú vyhranené názory a vysokú sebadôveru. Najlepšie sa učia samostatnou prácou, vlastným pracovným tempom, individuálnymi projektmi a spájaním informácií so zážitkami.

Žiaci, u ktorých dominuje telesne-kinestetický učebný štýl (22,34 % žiakov), obľubujú činnosť a tvorbu vlastnými rukami, neustály pohyb, manipuláciu a experimentovanie. Dosahujú výborné výsledky v telesných aktivitách, športe, manuálnych prácach a pri vyjadrovaní svojich myšlienok a pocitov pohybmi. Dobre a rýchlo si osvojujú psychomotorické zručnosti, bývajú pohybovo nadaní a zruční. Najlepšie sa učia interakciou s predmetmi, manipuláciou a spracúvaním informácií pomocou zmyslov.

Žiaci, u ktorých dominuje logicko-matematický učebný štýl (14,90 % žiakov), majú radi prácu s číslami, riešenie problémov, experimenty, hľadanie riešení, meranie, kvantifikovanie vecí a javov. Sú zvedaví, hľadajú racionálne vysvetlenia, logiku vecí a vzťahov. Dosahujú výborné výsledky v matematike, logike a pri riešení problémov. Najlepšie sa učia vnímaním štruktúry logických a matematických vzťahov, kategorizovaním a činnosťou vyžadujúcou abstraktné myslenie.

Žiaci, u ktorých dominuje priestorový učebný štýl (9,57 % žiakov), majú radi projektovanie, konštruovanie, navrhovanie a kreslenie. Informácie vedia dobre zachytiť v obrazovej podobe. Vynikajú v predstavivosti, orientácii v priestore a grafickej prezentácii myšlienok. Najlepšie sa učia vizualizáciou, prácou s obrázkami, grafmi a diagramami.