Učebný štýl je súhrn postupov, ktoré žiak preferuje v určitom období pri učení. V školskom roku 2012/2013 sme po prvýkrát na hodinách občianskej náuky skúmali preferujúce učebné štýly žiakov 2. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline. Typológia učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (vytvorená americkým psychológom Howardom Gardnerom) vymedzuje lingvistický, logicko-matematický, priestorový, telesne-kinestický, muzikálny, interpersonálny, intrapersonálny a prírodný učebný štýl.
Z vyhodnotenia dotazníka na zistenie učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie (spracovaného podľa W. McKenzieho z roku 1999) vyplynulo, že 6,6 % žiakov 2. ročníka preferuje lingvistický učebný štýl, 12,4 % žiakov logicko-matematický učebný štýl, 8,3 % žiakov priestorový učebný štýl, 13,2 % žiakov telesne-kinestetický učebný štýl, 1,6 % interpersonálny učebný štýl a 57,9 % žiakov intrapersonálny učebný štýl. Muzikálny učebný štýl a prírodný učebný štýl nie sú zastúpené.
Učebné štýly žiakov 2. ročníka podľa prevažujúcich druhov inteligencie
Prevažujúci učebný štýl | Počet žiakov v triedach 2. ročníka | Spolu | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
II.A | II.B | II.C | II.D | II.E | ||
Lingvistický učebný štýl | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 8 |
Logicko-matematický učebný štýl | 6 | 1 | 1 | 5 | 2 | 15 |
Priestorový učebný štýl | 2 | 0 | 2 | 4 | 2 | 10 |
Telesne-kinestetický učebný štýl | 4 | 0 | 6 | 4 | 2 | 16 |
Muzikálny učebný štýl | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Interpersonálny učebný štýl | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 |
Intrapersonálny učebný štýl | 8 | 22 | 13 | 11 | 16 | 70 |
Prírodný učebný štýl | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Spolu | 22 | 25 | 24 | 25 | 25 | 121 |
Prieskumu učebných štýlov podľa prevažujúcich druhov inteligencie sa zúčastnilo 121 žiakov zo 131 žiakov 2. ročníka. Žiaci sa najefektívnejšie učia v školskom prostredí, preto je v záujme všetkých pedagogických zamestnancov našej školy poznať ich preferujúce učebné štýly.
Žiaci, u ktorých dominuje intrapersonálny učebný štýl (57,9 % žiakov), najradšej pracujú sami, dokážu sa naučiť učivo samostatne, samostatne riešiť úlohy, presadzujú vlastné záujmy, zaujímajú sa o duchovné a existencionálne problémy. Mávajú vyhranené názory a vysokú sebadôveru.
Žiaci, u ktorých dominuje telesne-kinestetický učebný štýl (13,2 % žiakov), obľubujú činnosť a tvorbu vlastnými rukami, neustály pohyb, manipuláciu a experimentovanie. Dosahujú výborné výsledky v telesných aktivitách, športe, manuálnych prácach a pri vyjadrovaní svojich myšlienok a pocitov pohybmi. Dobre a rýchlo si osvojujú psychomotorické zručnosti, bývajú pohybovo nadaní a zruční.
Žiaci, u ktorých dominuje logicko-matematický učebný štýl (12,4 % žiakov), majú radi prácu s číslami, riešenie problémov, experimenty, hľadanie riešení, meranie, kvantifikovanie vecí a javov. Sú zvedaví, hľadajú racionálne vysvetlenia, logiku vecí a vzťahov. Dosahujú výborné výsledky v matematike, logike a pri riešení problémov.