Štruktúra sebahodnotenia a sebaposudzovania žiakov 2. ročníka

1Ako môžeme zlepšiť nízke sebahodnotenie, ktoré má vplyv na náš sociálny a profesionálny život? Sebahodnotenie predstavuje sebaobraz, ktorý sa rozvíja od detstva a v priebehu života je ovplyvnený životnými skúsenosťami a reakciami sociálneho prostredia na naše správanie. Významnú úlohu v rozvoji pozitívneho sebahodnotenia zohráva rodina a škola.

Sebahodnotenie je výsledkom sebaposudzovania. Ak je sebahodnotenie znížené, predstavuje základný predpoklad pre vznik neuróz a porúch správania. Americký psychológ M. Rosenberg (1965) definoval sebahodnotenie ako výsledok interpersonálneho a intrapersonálneho porovnávania a zároveň výsledok sebaposudzovania na základe vlastnej činnosti. Začiatkom školského roka 2014/2015 sme pristúpili na hodinách občianskej náuky ku meraniu štruktúry sebahodnotenia žiakov 2. ročníka študijného odboru 6317 M obchodná akadémia.

Rosenbergova škála sebahodnotenia je najpoužívanejšou metódou na meranie globálneho sebahodnotenia. Upravená verzia dotazníka obsahuje 10 viet, ku ktorým sa respondent vyjadruje súhlasne, či nesúhlasne na 5-bodovej stupnici Likertovej škály. Nižšia priemerná bodová hodnota predstavuje vyššiu mieru sebahodnotenia. Osoby s vysokým sebahodnotením sú dominantné, emocionálne stabilné a vyrovnané. V záťažových situáciách nemajú sklon obviňovať sa a izolovať od svojho okolia. Ich  správanie je aktívne a častejšie zamerané na riešenie problémov.

2

Výsledky prieskumu potvrdili, že dievčatá 2. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline vykazujú všeobecne nižšie sebahodnotenie ako chlapci. Pri rozhodovaní majú väčšie emocionálne bariéry, prejavujú väčšie obavy z rozhodnutí a prežívajú vyššiu úzkosť. Zároveň majú výraznejší sklon k regresívnym reakciám a preferujú stratégie vyhľadávania sociálnej opory. Chlapci sa správajú samostatnejšie a aktívnejšie.

Pozitívne vnímanie seba samého je veľmi dôležitou súčasťou ľudskej osobnosti. Aký obraz máme o sebe do značnej miery závisí od prostredia, v ktorom vyrastáme. Škola ako inštitúcia, v ktorej deti trávia väčšinu času dospievania, predstavuje sociálne prostredie, kde žiaci získajú nielen vzdelanie, ale aj pozitívny sebaobraz. Zámerom Obchodnej akadémie v Žiline je vychovávať absolventov školy s pozitívnym sebahodnotením a zároveň rozvíjať stratégie vyučovania, ktoré sú zamerané na priaznivú sociálnu klímu a vysokú sebaúctu žiakov.