Prístup k učeniu žiakov 1. ročníka

Poznanie prístupu k učeniu žiakov 1. ročníka poskytuje pedagogickým zamestnancom Obchodnej akadémie v Žiline cenné informácie ako usmerňovať ich výchovno-vzdelávacie výsledky a voliť vhodné vyučovacie stratégie počas štúdia na strednej škole. V školskom roku 2014/2015 sme realizovali počas triednických hodín v triedach 1. ročníka prieskum zameraný na identifikáciu prístupu žiakov k učeniu sa.

Na zistenie prístupu k učeniu sme použili „Dotazník na zisťovanie povrchového a hĺbkového prístupu k učeniu“, ktorý vyplnilo 72 žiakov 1. ročníka študijného odboru 6317 M obchodná akadémia. Z vyhodnotenia dotazníka prístupu k učeniu vyplýva, že 80,6 % žiakov preferuje povrchový spôsob učenia a 19,4 % žiakov uplatňuje hĺbkový spôsob učenia.

pristup-k-uceniu-tabulka

pristup-k-uceniu-graf

Povrchový prístup k učeniu spočíva v reprodukovaní učiva a pasívnom prijímaní poznatkov, je založený na pamäťovom učení, memorovaní, mechanickom „bifľovaní“, kvantitatívnom rozširovaní poznatkov bez väčšieho úsilia o ich pochopenie. Žiaci s týmto prístupom k učeniu sa koncentrujú najmä na to, aby splnili požiadavky, zložili skúšku a ukončili štúdium, t.j. prevláda u nich vonkajšia motivácia. Nerozlišujú, ktoré informácie v učive sú podstatné a ktoré nepodstatné. Snažia sa reprodukovať názory učiteľa bez osobného vzťahu, bez premýšľania a kritického prístupu, bez porovnávania s vlastnými životnými skúsenosťami. Majú malý repertoár učebných postupov, nevedia ako sa učiť.

Hĺbkový prístup k učeniu spočíva v snahe porozumieť učivu, vystihnúť jeho podstatu a význam, pochopiť veci a javy okolo seba. Žiaci s týmto prístupom k učeniu sa učia nielen kvôli skúškam, ale aj preto, že chcú učivu porozumieť, vyskúšať jeho použitie v praxi, učivo ich zaujíma, t.j. prevláda u nich vnútorná motivácia. Pri učení premýšľajú a hľadajú podstatné informácie, vytvárajú si obraz učiva, začleňujú ho do siete doterajších poznatkov a súvislostí. Majú široký repertoár učebných postupov,  zamýšľajú sa nad svojimi učebnými postupmi a snažia sa ich zefektívniť. Výsledkom uvedeného prístupu býva nielen zapamätanie, ale aj pochopenie učiva, jeho aplikácia v širších súvislostiach, zhodnotenie naučeného. Žiaci dokážu zaujímať k učivu vlastné stanovisko.

Žiaci sa najefektívnejšie učia v školskom prostredí, preto je v záujme všetkých pedagogických zamestnancov našej školy poznať ich preferujúce prístupy k učeniu. Učitelia môžu podporiť hĺbkový prístup k učeniu najmä tým, že naučia žiakov ako sa majú učiť, vytvoria tvorivú a pracovnú klímu, uplatnia humanistický prístup vo výchovno-vzdelávacom procese a budú používať vyučovacie metódy a organizačné formy vzdelávania, ktoré podporia samostatnosť, aktivitu a tvorivosť žiakov.