Sociálna klíma ovplyvňuje osobnostné charakteristiky žiakov, rozvoj rozumových schopností, citový a vôľový vývin a je dôležitým zdrojom pocitu spokojnosti. Veľmi dobrá úroveň sociálnej klímy prináša žiakom pri úspešnej vzdelávacej činnosti spokojnosť, motiváciu a aktivitu.
Pri hodnotení školskej a triednej klímy v školskom roku 2015/2016 sme sa zamerali na analýzu sociálnych vzťahov medzi žiakmi a pedagógmi, záujem žiakov o dianie v škole, akceptáciu osobnosti žiakov a celkové úsilie o humanizáciu školy. Kvalitná sociálna klíma je celosvetovo považovaná za dôležitý znak kvalitnej školy.
V školskom roku 2015/2016 sme po šiestykrát v rámci aktivít výchovného poradenstva pristúpili ku meraniu školskej a triednej klímy prostredníctvom výskumnej metódy sémantický diferenciál. Do merania sociálnej klímy sa zapojilo 182 žiakov (105 žiakov 1. ročníka a 77 žiakov 2. ročníka). Dotazník sociálnej klímy bol orientovaný na hodnotenie organizačného a sociálneho systému školy podľa osemstupňovej hodnotiacej škály.
Výsledky dotazníka umožnili vyhodnotiť základné prejavy sociálnej klímy v škole a prevažujúcu sociálnu klímu v triedach 1. a 2. ročníka. Hodnotenie sociálnej klímy je vyjadrené podľa päťstupňovej škály (+ 2 veľmi dobrá úroveň, + 1 dobrá úroveň, 0 priemerná úroveň, – 1 menej vyhovujúca úroveň, – 2 nevyhovujúca úroveň). Výsledné priemerné hodnoty školskej klímy a triednej klímy v triedach 1. a 2. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline znázorňuje nasledujúci prehľad.
Žiaci 1. a 2. ročníka hodnotia sociálnu klímu v školskom roku 2015/2016 na dobrej úrovni, prevažujú pozitíva nad negatívami. Atmosféra v strednej škole a v triedach je priateľská, akceptujúca, pokojná, podnetná, produktívna, kooperatívna a zaujímavá. V triedach sú rozšírené pozitívne sociálne vzťahy, žiaci nepoukázali na prejavy diskriminácie, šikanovania alebo intolerancie.
Porovnanie hodnotenia školskej a triednej klímy žiakmi Obchodnej akadémie v Žiline za školské roky 2010/2011 až 2015/2016 poskytuje nasledovný prehľad.
PaedDr. Peter Majer