Hodnotenie školskej a triednej klímy žiakmi 1. ročníka

Školská klíma a triedna klíma sú významnými faktormi, ktoré sa podieľajú na rozvíjaní vzťahov žiakov ku škole. Klíma školy vyjadruje kvalitu interpersonálnych vzťahov a sociálnych procesov v škole. Klíma triedy predstavuje dlhodobejšie sociálne a emocionálne naladenie triedneho kolektívu, zovšeobecnené postoje, sociálne vzťahy a emocionálne reakcie žiakov na udalosti v triede, vrátane pedagogického pôsobenia učiteľov.

V mesiaci december 2014 sme pristúpili počas triednických hodín v triedach 1. ročníka ku meraniu školskej a triednej klímy prostredníctvom výskumnej metódy sémantický diferenciál. Do merania sociálnej klímy sa zapojilo 72 žiakov, čo predstavuje 84 % z celkového počtu žiakov 1. ročníka. Dotazník sociálnej klímy bol orientovaný na hodnotenie organizačného a sociálneho systému školy podľa osemstupňovej hodnotiacej škály. Výsledky dotazníka umožnili vyhodnotiť základné prejavy sociálnej klímy v škole a prevažujúcu klímu v triedach 1. ročníka.

Hodnotenie školskej a triednej klímy je vyjadrené podľa päťstupňovej škály (+ 2 veľmi dobrá úroveň, + 1 dobrá úroveň, 0 priemerná úroveň, – 1 menej vyhovujúca úroveň, – 2 nevyhovujúca úroveň). Výsledné priemerné hodnoty školskej a triednej klímy v triedach 1. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline v školskom roku 2014/2015 znázorňuje nasledujúci prehľad.

hodnotenie-skolskej-klimy-2

Žiaci 1. ročníka hodnotia školskú a triednu klímu v školskom roku 2014/2015 na dobrej úrovni, prevažujú pozitíva nad negatívami. Klíma v strednej škole a v triednych kolektívoch je primerane priateľská, akceptujúca, pokojná, produktívna, kooperatívna, zaujímavá a podnetná. V triednych kolektívoch sú rozšírené priateľské vzťahy, žiaci nepoukázali na prejavy intolerancie. Podmienky na vyučovanie sú priaznivé.

Z vyhodnotenia dotazníka sociálnej klímy v triedach 1. ročníka vyplýva, že pedagogickí zamestnanci Obchodnej akadémie v Žiline vytvárajú priateľské, nedirektívne a kultúrne prostredie s pozitívnymi medziľudskými vzťahmi medzi žiakmi a zamestnancami školy. Poznanie a účelné využívanie školskej klímy a triednej klímy je zároveň užitočným nástrojom na zefektívnenie výchovno-vzdelávacieho procesu v nasledujúcom období.