Aká je sociálna klíma v strednej škole?

Sociálna klíma ovplyvňuje osobnostné charakteristiky žiakov, rozvoj rozumových schopností, citový a vôľový vývin a je dôležitým zdrojom pocitu spokojnosti. Príjemná sociálna klíma prináša žiakom pri úspešnej vzdelávacej činnosti spokojnosť, motiváciu a aktivitu.

Pri hodnotení školskej a triednej klímy v školskom roku 2014/2015 sme sa zamerali na analýzu sociálnych vzťahov, záujem žiakov o dianie v škole, akceptáciu osobnosti žiakov a celkové úsilie o humanizáciu školy. Kvalitná sociálna klíma je celosvetovo považovaná za dôležitý znak kvalitnej školy.

V školskom roku 2014/2015 sme po piatykrát pristúpili ku meraniu školskej a triednej klímy prostredníctvom výskumnej metódy sémantický diferenciál. Do merania sociálnej klímy sa zapojilo 72 žiakov 1. ročníka a 99 žiakov 2. ročníka. Dotazník sociálnej klímy bol orientovaný na hodnotenie organizačného a sociálneho systému školy podľa osemstupňovej hodnotiacej škály. Výsledky dotazníka umožnili vyhodnotiť základné prejavy sociálnej klímy v škole a prevažujúcu sociálnu klímu v triedach 1. a 2. ročníka. Hodnotenie sociálnej klímy je vyjadrené podľa päťstupňovej škály (+ 2 veľmi dobrá úroveň, + 1 dobrá úroveň, 0 priemerná úroveň, – 1 menej vyhovujúca úroveň, – 2 nevyhovujúca úroveň). Výsledné priemerné hodnoty školskej klímy a triednej klímy v triedach 1. a 2. ročníka Obchodnej akadémie v Žiline znázorňuje nasledujúci prehľad.

socialna-klima

Žiaci 1. a 2. ročníka hodnotia sociálnu klímu v školskom roku 2014/2015 na dobrej úrovni, prevažujú pozitíva nad negatívami. Atmosféra v strednej škole a v triednych kolektívoch je priateľská, akceptujúca, pokojná, podnetná, produktívna, kooperatívna a zaujímavá. V triedach sú rozšírené pozitívne sociálne vzťahy, žiaci nepoukázali na prejavy diskriminácie alebo intolerancie.